Maandag, 19 juni - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van maarten timmers - WaarBenJij.nu Maandag, 19 juni - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Maandag, 19 juni

Blijf op de hoogte en volg maarten

21 Juni 2017 | Kroatië, Poreč

Het balkon (in de schaduw) van ons appartement geeft ons aanleiding daar optimaal gebruik van te maken. Daarom zijn we (zoals elke dag tot dusver) lekker op het balkon blijven zitten na het ontbijt. De temperatuur loopt daar in de middag op tot bijna 35 graden als de zon er rond 2 uur op komt te staan en dan wil je daar niet zijn. Het appartement blijft de hele dag heerlijk koel zonder dat we de airco hoeven aan te zetten. In de middag spaghetti gekookt en met de van zaterdag resterende fijngesneden filelapjes een tomatensaus gemaakt. Smaakte allemaal uitstekend.
Bij de Lidl weer wat andere boodschappen gedaan en daarna was het tijd voor de middagsiësta. Elke dag komt onze “huiseigenaar” van 74 jaar, die samen met haar dochter “Helena” boven ons woont een paar keer naar beneden. Elke keer zegt ze heel vriendelijk “Gutenmorgen” tegen ons en dat zijn ongeveer de enige niet Kroatische woorden die ze kent. In de avond gaat ze alle planten, olijfbomen en gewassen in de voortuin uitgebreid van water voorzien. Rooit ze een paar aardappels en neemt wat rijpe tomaten en augurken meer naar boven. De boontjes en sla moeten eerst nog wat verder groeien. Helena die redelijk goed Engels en Duits spreekt vertrekt elke dag naar haar werk.
Elke avond rond een uur of 8 komen de zeemeeuwen een rondje boven onze wijk vliegen en maken een kabaal van jewelste. Wellicht dat zij door de inwoners van “lekkers” worden voorzien.
In de avond zijn wij naar het centrum van Porec gelopen (circa 800 meter) en hebben een rondje stad langs het water gedaan. In de haven liggen de meest luxe jachten naast kleine(re) “bootjes” van eigenaars die misschien nog net géén multimiljonair zijn. Op één zo’n luxe jacht werd op het achterdek een groep van circa 8 personen uitgebreid bediend door een stuk of 4 kelners van het tegenoverliggende restaurant. Pech voor de andere gasten van dat restaurant want die kelners waren daar toch wel een half uurtje mee bezig. En daarna kwam kennelijk de restauranteigenaar aan boord om te vragen of alles naar wens was.
Bij een wisselkantoor Euro’s voor Kuna’s gewisseld voor de komende dagen en een ijsje gekocht.