Donderdag 13 juni San Francisco – Medford - Reisverslag uit Medford, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu Donderdag 13 juni San Francisco – Medford - Reisverslag uit Medford, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Donderdag 13 juni San Francisco – Medford

Blijf op de hoogte en volg maarten

13 Juni 2019 | Verenigde Staten, Medford

Vandaag hebben we de langste rit van deze trip voor de boeg. Oorspronkelijk hadden we het idee om via de Napa Valley en dus over de Golden Gate Bridge naar het noorden te rijden. Alleen zijn er deze week diverse forestfires in de Valley geweest en daarnaast lijkt het ook niet zo verstandig om tijdens zo’n lange rit “ommetjes” te maken.

We rijden dus de hele stad door en via de Bay Bridge komen we tussen Oakland en Berkeley aan de andere kant van de Bay over de Interstate 80 richting Sacramento. Bij Vacaville pakken we de short cut 505 naar Interstate 5 die “all the way” van San Diego naar Seattle loopt. Wij hoeven maar tot Medford.

Rond 13:00 uur zijn wij bij Dunnigan waar wij de lunch gebruiken bij Denny’s. Hoewel het nog niet direct hoeft tanken we voor $ 20 waar we 5,378 gallon (20,35 liter) unleaded voor krijgen. Dat is ongeveer 1 dollar ofwel 90 eurocent per liter en die Amerikanen maar klagen dat de benzine zo duur is. Verder op de I 5 tussen Redding en Dunsmuir staat aan beide zijden van de Interstate over tenminste 10 km zo ver als je kan kijken kale en verbrandde stammen van sparren en andere bomen. Daar is vorig jaar een giga forestfire geweest die weken heeft geduurd en ook in het nieuws in NL/BE is geweest.

Ondertussen hebben we al lange tijd de Mount Shasta (4316 mtr) af en toe in de verte gezien en die komt steeds dichterbij. De Shasta ligt ten Noordoosten van Dunsmuir en 5 gletsjers met eeuwige sneeuw geven een bedrieglijk idee van deze berg, waar je in het ski park op 1 van die gletsjers het hele jaar kan skiën. Feitelijk is het een nog werkende stratovulkaan en er zijn nog steeds hete zwavelbronnen actief.

Shasta behoort oa samen met Mount St. Helens, WA die in 1980 uitbarstte tot de befaamde “Ring of Fire”. Circa 150 miljoen jaar geleden zorgde die voor de opheffing van de Noord-Amerikaanse Plaat en de bergen van de Cascade Range, waar Shasta onderdeel van is.
Omdat de Shasta vandaag slecht te zien is en de hele tijd met wolken is omgeven hebben wij een foto van “tripadvisor.co.za” gepikt om dit verhaal te verluchtigen.