Zaterdag, 24 juni - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van maarten timmers - WaarBenJij.nu Zaterdag, 24 juni - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Zaterdag, 24 juni

Blijf op de hoogte en volg maarten

24 Juni 2017 | Kroatië, Poreč

Ook vandaag is het ook weer warmer dan normaal in deze tijd van het jaar. Een uitstap naar een veel koelere plaats is dan ook aangewezen. Op slechts 9 km van ons appartement is zo’n koele plaats. De grot van Baredine bij Nova Vas heeft altijd een temperatuur van 14°. Dus wel bijna 20 graden minder dan buiten, maar met een aanzienlijk hogere luchtvochtigheid. Voor de 1e keer maken we gebruik van de seniorenkorting. De man aan het loket had al “gezien” dat wij daarvoor in aanmerking kwamen. Nou ja, zeg! De “multilangued guided” tour zou over een minuut of 30 beginnen, dus we gingen eerst nog een ijsje eten en wat drinken.
De Baredine-grot is sinds vele eeuwen bekend, maar pas aan het begin van de 20ste eeuw gedocumenteerd tot een diepte van 80 meter. Eerst in 1973 ontdekten speleologen in het onderste deel van de grot een gang die leidt naar het onderaardse meer. Heel vreemd dat er in dit meer ook een soort van salamander leeft, die is vernoemd naar de speleologen vereniging “Proteus” uit Porec. Op zo’n 60 meter onder de grond is dit tevens het laagste deel tot waar je kunt afdalen. 270 treden naar beneden en ook weer naar boven. Tijdens die tocht kom je door 5 “kamers”, die rijkelijk zijn gedecoreerd met tieten en mieten. Daarvoor hoort natuurlijk stalac- en stalag- te staan. Het water dat van een stalactiet druipt, vormt daaronder een stalagmiet door het calciet dat neerslaat op die plaats, terwijl het water wegloopt. Daardoor groeien de stalactiet en de stalagmiet soms aan elkaar tot een druipsteenzuil.
In de 4e kamer - op ongeveer 50 meter diepte - kijk je naar beneden in een grot die tot 116 meter diepte gaat en waaronder nog een meer van 16 meter ligt. In het licht zie je hier continu druppels water naar beneden vallen om dat meer verder te vullen en/of het loopt over om uiteindelijk in zee te belanden.
Naast de Baredine-Cave ligt ook Traktor Story dat wij ook wilden bezoeken. Traktor Story is een expositie van oude traktoren, maaidors- en dorsmachines welke vroeger werden gebruikt bij het binnenhalen van de oogst.. Daarnaast is een galerie gewijd aan brood, olijfolie en wijn. Nadat bleek dat het meeste buiten stond op een bloedheet veld, zagen wij daar maar vanaf, terwijl wij ook al de paraplu als bescherming tegen de zon uit de auto hadden gehaald.
Daarna boodschappen gedaan, tomatensoep met balletjes gekookt, een visje gebakken, mixed salade en een stukje brood en dat was de maaltijd voor vandaag met een glaasje wijn.