Zondag, 25 juni - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van maarten timmers - WaarBenJij.nu Zondag, 25 juni - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Zondag, 25 juni

Blijf op de hoogte en volg maarten

25 Juni 2017 | Kroatië, Poreč

Vanmorgen begon de dag net als alle andere dagen. Warm, warm en warm, ook op het terras en redelijk bewolkt. In de loop van de middag zijn we er toch op uitgetrokken. Opnieuw richting Nova Vas gereden, omdat wij daar gisteren een aardige pizzeria zagen liggen langs de weg en na op internet gezocht te hebben konden wij ook het menu laten vertalen. Wat wij zagen sprak ons wel aan. Je kunt per slot van rekening niet naar Istrie gaan en niet minstens 1 maal een Italiaans restaurant bezoeken. Italiaans lijkt hier meer een gemeenschappelijke taal dan Kroatisch. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat Istrie, eerst als provincie van het Romeinse keizerrijk, later als onderworpen landsdeel van Venetië heel veel Italianen aantrok zich daar te vestigen. Na het opgaan van Kroatië in het vroegere Joegoslavië zijn veel Italianen teruggekeerd naar Italië. Die zijn nu vrijwel allemaal weer terug in Istrie en runnen meestal een pizzeria.
Zo ook de eigenaar van Pizzeria-Bistro “Birikin”. Geboren in Hamburg uit Italiaanse ouders maar al sinds lang woonachtig in Istrie. Birikin ligt langs de weg van Porec naar Visnjan net voor Nova Vas. Wij raden beslist aan om even op www.birikin.com een kijkje te nemen en dan vooral in de “Galerija” om een indruk te krijgen.
Toen wij aankwamen was het vrij druk, maar we konden nog net een plekje in de schaduw op het terras vinden. Alles ziet er heel gezellig uit en het is goed vertoeven op dat terras. Je merkt dat veel plaatselijke bevolking de zondag gebruikt om buiten de deur te eten. Na bier te hebben besteld, gaven wij onze bestelling op die we eerder hadden gekozen op internet. Toen ik mijn grote pizza Quattro Formaggi opgaf, kreeg ik gelijk te horen dat die te groot zou zijn, dus veranderde die ook in een kleine. Goed advies, want ook die kleine kreeg ik niet op na de salade. Wij denken dat we een dergelijk advies zeker niet in België en/of Nederland gekregen zouden hebben.
Niet alleen de ambiance in deze pizzeria is voortreffelijk, maar ook de prijzen zijn zo onwaarschijnlijk laag dat je haast zou denken dat kan nooit goed zijn. De beide salades zouden “bij ons” tenminste € 11.00 per stuk kosten als voorgerecht! Marjo kon haar Salata Fantasia maar voor de helft op, dus die zou er een complete maaltijd van hebben kunnen maken. En de pizza’s moesten toen nog komen. Wij hebben bij Birikin uitstekend gegeten, dus ook de kwaliteit is uitmuntend. Een dezer dagen maken we nog 2 halve pizza’s op die in “the box” mee naar huis gingen.
Op de terugweg naar huis zagen we een fikse donderbui tot ontwikkeling komen boven de kust. Tot huis bleef het droog, maar nadat we binnen waren barstte die in alle hevigheid los. Heftige rukwinden en slagregens lieten de struiken voor de deur alle kanten omzwiepen en het terrasmeubilair vloog alle kanten op. Een dakpan viel kletterend op het terras in stukken en tenslotte trad er een complete powercut op. Geen stroom, geen TV en ook geen internet.
Na amper een half uur is alles windstil, het regent niet en de vogels fluiten weer. Alles werkt weer en de temperatuur is minstens 10 graden gezakt, heerlijk!!