Donderdag 4 juli Mariposa - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu Donderdag 4 juli Mariposa - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Donderdag 4 juli Mariposa

Blijf op de hoogte en volg maarten

04 Juli 2019 | Verenigde Staten, Mariposa

Vandaag rijden wij via Gardnerville over de highway 395 naar Lee Vining en vandaar via de Tioga Pass het Yosemite National Park in. Oorspronkelijk zouden we in Topaz Lake, dat op de border tussen Nevada en Californië ligt, tanken want gasoline is in CA bijna 1 dollar per gallon duurder. In Gardnerville zien we echter een aantrekkelijke prijs en uiteindelijk is die meer dan 50 dollarcent goedkoper dan in Topaz Lake. De “grenzen” van Californië zijn ook echte grenzen, want je moet er altijd stoppen en je wordt altijd gevraagd of je fruit, zaden en/of andere verboden zaken bij je hebt.

Het is lange tijd onzeker geweest of wij wel via het Yosemite National Park naar Mariposa konden, omdat de Tioga Pass nog niet open was. Die pas ligt op 9.943 ft hoogte en ligt tussen de Tioga Peak (11.526 ft) en Mount Dana (13.057 ft) en is enorm stijl. Zijn dus best wel aardig grote bulten in het landschap, waarvan de Tioga Peak net buiten het YNP ligt. Van ver zie je de besneeuwde toppen van die bulten en van de Lee Vining Peak die ook maar 11.690 ft hoog is en waar de Highway 120 (Tioga Road) over de zuidhelling naar de pas voert. Als je op de pas staat en terugkijkt naar die hw 120 over die zuidhelling zie je de weg amper liggen.

Op 19 juni ging de pas dan eindelijk open, maar alleen voor een paar uren per dag. Tekort om het risico te nemen voor een gesloten weg te staan en een paar 100 Miles te moeten omrijden. Gelukkig ging op 1 juli de pas zonder restricties open en konden wij erdoor. Een week later en wij zouden niet in Mariposa zijn geweest en dat was uiteindelijk geen ramp geweest, want het motel daar was abominabel. Maar we hebben ‘s avonds wel buiten gezellig met onze buren, een jong stel uit Germany zitten babbelen. Wellicht dat zij (ook een school teacher van 25 jaar) een DD bij Peddles gaat bestellen.

Vanaf de Tioga Pass gaat de weg constant naar beneden en wij zien alleen maar tegemoetkomend verkeer. Wij denken dus dat het wat minder druk in de Yosemite Valley zal zijn omdat er bijna geen verkeer onze kant op gaat.

Na de laatste tunnel naar de Valley beginnen we daar anders over te denken. Als we de Valley over de Southside Drive inrijden beginnen ook daar files te ontstaan, terwijl ook daar alle parkeerplaatsen vol tot overvol zijn. Van het begin bij de Pohono Bridge tot de Sentinel Bridge, een stukje van maar circa 9 km, doen wij meer dan een uur. Wij slaan het stuk(je) naar de Half Dome maar over en rijden de brug over naar de Nortside Drive en terug de Valley uit.

De Yosemite Valley is gevormd door het ijs dat van de gletsjers naar beneden kwam. Nu wordt het water dat van die gletsjers door de Merced River afgevoerd, zodat die rivier ons de hele weg naar beneden en tot Briceburg, dat voor Maripose (1.949 ft) ligt, vergezeld. Ook deze highway 140 is stijl en bochtig en gaat alleen maar omlaag, terwijl je er ook 55 Mph mag rijden. Van de Tioga Pass in het oosten naar Mariposa in het westen zijn wij dus bijna 8.000 ft (2,5 km) afgedaald.