Vrijdag 5 juli San Jose - Reisverslag uit San Jose, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu Vrijdag 5 juli San Jose - Reisverslag uit San Jose, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Vrijdag 5 juli San Jose

Blijf op de hoogte en volg maarten

05 Juli 2019 | Verenigde Staten, San Jose

Vandaag is de laatste rit naar ons laatste hotel voor we weer op de vlieger stappen in San Francisco. Op deze rit gaan we dwars door de Central Valley, die helemaal van Bakersfield in het zuiden naar Redding in het noorden loopt, en volledig ligt ingeklemd tussen bergketens en de Bay Area van San Francisco. Wij komen uit de Sierra Nevada in het oosten. In het begin van deze reis en dit weekend waren en zijn wij in de Pacific Coast Range in het westen. Na het vertrek uit San Francisco trokken wij door de Cascade Range in het noorden.

De Central Valley is in dit deel en zover als je kan kijken volledig bezaaid met abrikozenbomen, tomatenvelden en druivenstokken. Soms kom je grote stukken met mais tegen en soms ook weer wat andere gewassen, zoals amandelen. Dit deel van Californië is vrijwel geheel afhankelijk van landbouw. Daardoor komen we door en langs allerlei “aan het eind van de regenboog” plaatsen, waar een paar huizen staan en die vaak nog van elkaar afgelegen zijn ook.

Aanvankelijk is er nog veeteelt en we zien op diverse plaatsen “cattle”-verzamelplaatsen. Na een km of 50 zien we uitgebreide velden waarop struiken van misschien een 30 cm hoog, maar barstenvol tomaten liggen. Op een van die velden bij Le Grand is net een ploeg gecharterde Mexicanen bezig groene tomaten in de laatste lorrie van vandaag te laden. Wat die gast in Washington DC ook over Mexicanen te zeggen heeft, zonder die Mexicanen draait Amerika nog niet voor de helft. Die lorries zijn van Live Oak Farms die hier al sinds 1929 o.a. tomaten verbouwd. Live Oak Farms is een van de grootste werkgevers in deze regio met een eigen spoorverbinding, vandaar dat ook de plaats Le Grand er als een (klein) maar echt dorp uitziet.

De enige plaats waar we echter kunnen lunchen is Los Banos halverwege na een goeie 70 Miles. Volgens de begrippen van de Central Valley is dit zelfs nog een redelijk grote plaats ook. Bijna alle restaurants in deze regio zijn Mexicaans georiënteerd en wij willen wel wat anders. Dat vinden wij bij China#1 waar we samen voor 22 dollar een chinees buffet genieten. Ik neem na het fruit nog een ijsje als extra toetje.

Als we de Central Valley aan de westkant uitrijden verandert het landschap dramatisch. Is de Valley overwegend groen, de range naast de Pacheco Pass van de Pacific Coast Range is hoofdzakelijk geel. Het zal wel groen geweest zijn, maar alle grassen hebben het loodje gelegd met die recordbreaking temperaturen van de laatste weken. Voor die pas liggen twee grote waterreservoirs, want water is van levensbelang in Californië.

Het hotel in San Jose van Wyndham is een verademing na dat “hok” in Mariposa.