Zondag 7 juli, San Jose-Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maarten timmers - WaarBenJij.nu Zondag 7 juli, San Jose-Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Zondag 7 juli, San Jose-Amsterdam

Blijf op de hoogte en volg maarten

08 Juli 2019 | Nederland, Amsterdam

Vanmorgen best wel vroeg opgestaan en de laatste koffer verder ingepakt. Volgens Google Maps zou de trip naar de airport vandaag ongeveer 45 minuten duren, zodat we niet heel vroeg weg hoeven. Op tv kan ik dus nog de 1e helft van de finale Amerika-Nederland van de voetbalmeiden volgen. Is nog 0-0 als we in de rust vertrekken en op de airport zal ik wel horen wat het geworden is.

Ondanks het vroege uur is het op de HW101 toch wel redelijk druk. Zeker in Californië zijn alle wegen altijd druk bereden en dat is in de Bay-Area niet anders en misschien nog wel drukker. Dit zijn de laatste 46 Miles dat we deze Highway volgen nadat we 4 weken geleden ook al over deze weg naar het noorden zijn gereden. We moeten wel eerst de auto nog aftanken voor we die weer inleveren, maar er komen geen tank stops. Als we de afslag naar de airport nemen gaat die rechtstreeks naar de Rental Car Return zodat we even een klein rondje maken om te tanken.

Bij Airport Valero tanken we voor de laatste keer en brengen de Nissan terug naar Thrifty. Alles bij elkaar hebben wij 6668 km gereden en voor € 326,48 in totaal 430,78 liter unleaded getankt. Daarmee heeft die Nissan 15,78 km per liter gereden die maar € 0.758 per liter kostte, ofwel 0,049 per km. En die Amerikanen maar klagen dat de benzine zo duur is.

Toen wij 4 weken geleden de huurauto ophaalden, brachten wij een (gratis) trolley met onze koffers mee van de airport en die lieten wij daar achter. Nu konden wij eenzelfde trolley meenemen, maar daar moesten we wel eerst 6 dollar voor aftikken. Big business.

Met de sky-train moeten wij - om bij de terminal van o.a. United Airlines te komen - naar de laatste stop en lopen gelijk door naar een incheckterminal. Een vriendelijke dame helpt ons met inchecken op die terminal en ik vraag gelijk of zij de uitslag van de voetbalfinale al weet. Ik kan haar feliciteren dat Amerika met 2-0 van Nederland gewonnen heeft.

Wij hebben nog tijd zat en blijven nog even in de hal om het water dat we bij ons hadden nog te nuttigen. Bij de controle gaan bij mij natuurlijk weer alle alarmbellen af en ik moet zeker wel een minuut of 5 wachten terwijl Marjo al door is. Eindelijk komt er iemand mij ophalen en die neemt mij mee naar een scanapparaat. Daar zien ze dus dat ik twee nieuwe heupen in mijn lijf heb die (altijd) voor alle commotie zorgen en mag ik door. Bij Marjo hebben ze intussen een verdacht voorwerp in haar handbagage gevonden. Die bleek een Victorinox mes in haar handbagage te hebben verstopt en die zijn we nu dus kwijt.

Bij de Mustards Grill gebruiken wij ons laatste “diner” en nemen gelijk maar een hele fles Sauvignon Blanc, waar we 6 volle glazen uithalen voor de prijs van 3½ glazen. Hoeven niet meer te rijden en vliegen doen ze ook voor ons. Marjo bestelt iets met kip en ik kies een aangeklede burger met bacon en chips. Mijn burger smaakt uitstekend maar die kip van Marjo heeft een raar soort kruid erop wat niet echt lekker is.

Ons vliegtuig is perfect op tijd en wij vertrekken met slechts een heel kleine vertraging omdat er nog wat vliegtuigen moeten landen. SFO is wel een (heel) drukke maar gelijk ook kleine airport met maar 2 landings-en startbanen die worden aangevlogen vanuit de Bay. Dwars op die 2 banen liggen nog 2 banen die korter zijn en meestal worden gebruikt voor continentaal verkeer en daar dus ook taxiën. Toen wij in San Francisco aankwamen moesten wij een doorstart maken omdat er op één van die banen een toestel verscheen die daar niet mocht zijn.

Wij hebben helemaal geen honger en van alles wat United serveert nemen we alleen dat wat lijkt te kunnen smaken (weinig dus). Bijna tijdens de hele vlucht zien we door de ramen aan de linkerkant de (rode) middernachtzon aan de horizon staan, die naarmate we verder komen hoger komt te staan. Wij komen precies op tijd op Schiphol aan, maar moeten nog even wachten omdat er wat toestellen van Lufthansa en United op “hun’ pier staan, waarvan 1 op de gate waar wij moeten zijn. Wij zijn snel door de douane en moeten nog wel een flink stuk lopen naar de bagageband voor de koffers. Auto uit de parkeergarage halen en zo is deze reis ook weer ten einde.