Zondag 9 juni San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu Zondag 9 juni San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Zondag 9 juni San Francisco

Blijf op de hoogte en volg maarten

09 Juni 2019 | Verenigde Staten, San Francisco

Gisteren hebben we gebruikt om in een foodcourt te ontbijten en San Francisco een beetje te verkennen. Ook om de auto te wisselen, omdat in die Kia de koffers alleen geplaatst konden worden als de achterbanken omlaag waren. Dan zie je alle bagage zo liggen wat niet bijdraagt aan voorkoming van inbraak. We hebben nu een splinternieuwe Nissan Sentra met 2000 Miles op de teller met een giga kofferbak waar alles (en nog veel meer) in kan.

Daarna zijn we naar het centrum gereden om de SF Citypassen aan te schaffen, waarmee we onbeperkt van het openbaar vervoer (dus ook de kabeltrams) gebruik kunnen maken en een aantal attracties kunnen bezoeken. Gebruik maken van het openbaar vervoer wisten we al van onze vorige trip naar SF want parkeren in de hele stad is een crime en peperduur. Een kwartier parkeren op de Embarcadero (Pier 39) kost 3 dollar, maar het voordeel is dat je “maar” USD 60.00 voor een halve dag betaald. Dus als je en naar Alcatraz wil en een rondvaart wil maken en het Aquarium wil bezoeken ben je dat geheid kwijt. Alcatraz hebben we al gezien en dat is meer dan genoeg.
Op de terugweg “naar huis” hebben we in een Safeway boodschappen gedaan om in elk geval water aan boord te hebben en om een eigen gezond ontbijt samen te stellen en natuurlijk ook om in de avond wat anders dan water te drinken.

Vandaag hadden we uitgetrokken om een zuidelijk stuk van de “49-Mile Scenic Drive” die ook langs ons appartement loopt te doen, nadat we een wandeling door een stukje Golden Gate Park en naar de beach hadden gedaan. Alleen is er net vandaag een Sunday Streets 2019-event “Sunset/Golden Gate Park” die dus precies voor onze deur plaats vindt en in het halve park die beiden een deel van die route uit maakt.

We laten het stuk naar het zuiden over de Great Highway schieten en rijden over de Lincoln naar de eerste parkingang die niet afgesloten is. Het Golden Gate Park is een van de grootste stadsparken ter wereld en bijzonder mooi. Het loopt van de Pacific oceaan tot bijna in het centrum, waarbij de 1e plannen al van 1865 dateren en 5 jaar later met de aanleg is begonnen. Op het plaatje bij het verslag van 7 juni kun je zien hoe groot (circa 5 km lang en ongeveer 900 meter breed) het park wel is. San Francisco is een bijzonder “groene” stad met veel pleinen en straten die allemaal vol met bomen staan. Net als heel SF is ook het park erg geaccidenteerd met diverse waterpartijen en een heuse waterval. Er is altijd bijzonder veel te doen in het park, maar je kan overal je auto langs beide zijden van de weg kwijt om verder te voet een stukje te lopen. Alles is eenrichtingsverkeer.

Daarna hebben we de route vervolgd en naar “El Pecho de la Chola” ofwel de “Borsten van het indianenmeisje” gereden. In normaal Engels heten die borsten nu “Twin Peaks” die met ruim 270 meter een fantastisch uitzicht op de stad en de Bay geven. Je kan ook net de Golden Gate Bridge over de bomen van de wijk Presidio zien liggen.

Bij een andere Safeway hebben we voor allebei een broodje laten klaarmaken die we op de parkeerplaats hebben genuttigd. En gelijk brood voor morgenochtend ingeladen.

Vervolgens hebben we de route de route gelaten en zijn rechtstreeks naar “Alamo Square” gereden om de meest gefotografeerde Victoriaanse huizen in Queen Annestijl (ook wel genoemd Painted Sisters) die op elke aanzichtkaart van SF staan afgebeeld te zien. Vanaf de heuvel op het Alamo Square heb je over die zussen een groots uitzicht op City Hall met op de achtergrond de skyscrapers van het Financieel District.

Het is vandaag bijzonder warm in SF met ruim 91 graden Fahrenheit (33C) wat ruim 25 graden Fahrenheit boven het gemiddelde is en de hoogste temperatuur sinds 1986. We treffen het en die gast in Washington DC maar zeggen dat de climatchange een hype is. Eenmaal “thuis” vallen we na een drankje allebei in slaap.

• 11 Juni 2019 - 07:08

Nathalie, Gino En Françoise:

Blij te zien dat alles goed verloopt. Mooie foto's... kan ook niet anders met zo'n model...