Donderdag 20 juni Seattle - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu Donderdag 20 juni Seattle - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Donderdag 20 juni Seattle

Blijf op de hoogte en volg maarten

20 Juni 2019 | Verenigde Staten, Seattle

Gisteren, de 19e zijn wij uit Portland naar Aberdeen, WA vertrokken. We kiezen niet de kortste weg want uiteindelijk is het met de snelste route maar een goede 2 en een half uur rijden. We kiezen ervoor langs de Columbia River te rijden over de noordoever en dan in Long Beach te lunchen. Daarna pakken we weer de reeds vertrouwde Hw 101 naar Aberdeen.

Je kunt aan alles merken dat de Columbia River een getijderivier is. Vanaf Portland tot Astoria waar de Columbia in de Pacific uitmond (toch wel een stukje van 100 Miles) liggen overal in de rivier slikken, schorren en modderbanken, naast de voor de scheepvaart gebaggerde vaargeul. Tussen Astoria in Oregon en Megler in Washington ligt een brug over de Columbia met aan de Washington-kant verhoogde brugdelen waar de zeeschepen onderdoor kunnen varen. Dat “bruggetje” is wel 3,8 Miles lang oftewel 6,1 km en is daarmee meer dan 1 km langer dan de Oosterscheldekering.

Ook “binnendijks” liggen over dezelfde afstand allerlei kreken, poelen en riviertjes die uitmonden in de Columbia. Echte dijken zoals in Nederland en België hebben we eigenlijk helemaal niet gezien. Over het geheel genomen is dit een erg nat gebied, waar dus ook maar heel weinig mensen wonen. En de meeste “huizen” die je dan ziet zijn van een dergelijk niveau dat wij er niet in willen wonen.

Long Beach dat op een schiereiland ligt, geeft ineens een heel ander beeld van dit gebied en heeft een echt zandstrand. Vanaf het zuidpunt van de peninsula tot het meest noordelijke punt is een lengte van meer dan 30 Miles en alleen de onderste 20 Miles zijn bewoond.

Bij de “Castaways Seafood Grille” eten we allebei een Fish & Chips, welke verrukkelijk smaken. Kakelverse, maar wel dooie, kabeljauw in een jasje. De limonade smaakt zoals het water daar is, grondsmaak. Aberdeen was alleen een slaapplaats “onderweg naar”, waar we s ’avonds het bij de Bakery in Long Beach gekocht brood met de bij Safeway gekochte plakken kalkoen en kaas nuttigen.

Donderdag tanken we eerst nog in Aberdeen voor $ 3,199 per gallon en rijden richting Seattle. Gisteren waren we in Long Beach in een Visitor Centre en de man daar (een 80 plusser), had gezegd dat het de moeite waard zou zijn over de Scenic Route naar Bremerton te rijden en dan met een ferry naar Seattle te varen. Wel leuk, 1 uurtje varen, maar peperduur terwijl je voor en de auto en voor de passagiers moet betalen. Daarbij weet je dan ook niet zeker of je auto dan wel meekan op die ferry, dus dat maar niet gedaan.

Normaliter zijn alle wegen naar, van en in Seattle overvol met verkeer, maar vandaag valt het ons toch wel mee. Natuurlijk zitten ook wij in files en zoals we al eerder hoorden zijn de automobilisten in Seattle geen doorsnee van de gemiddelde Amerikaanse automobilist, maar een stuk “horkeriger” en dat merk je.

We zijn al rond 14:00 uur in ons motel en na een kopje thee (en een dutje) rijden we daarna naar de Northgate Mall die 2 Miles verder ligt, om bij Macy’s die een close-out sale heeft een pyjama voor Maarten te kopen. Vorige week scheurde er 1 uit en om met 1 (andere) pyjama nog 2 volle weken te doen is geen doen. Veel Macy’s zijn in de uitverkoop omdat het ook hier niet echt goed gaat met de kledingverkopen. Alleen een Macy’s met halflege en lege rekken is wel een droevig gezicht.