Vrijdag 21 juni Seattle - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu Vrijdag 21 juni Seattle - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Vrijdag 21 juni Seattle

Blijf op de hoogte en volg maarten

21 Juni 2019 | Verenigde Staten, Seattle

Vandaag is de zomer begonnen, maar die hebben wij de 1e week al gehad met temperaturen van bijna 100F. Het is nu een stuk koeler en beter uit te houden. De laatste dagen hebben we best wel veel wolken gezien en niet meer zo’n strakblauwe lucht als ervoor. Het is de bedoeling dat wij vandaag met openbaar vervoer naar downtown gaan en als we na het ontbijt buiten stappen is het toch nog wel fris, dus trekken we beiden een vest aan. De bus - Line E – stopt 1 blok down en we hoeven alleen de 85th Street over te steken naar de halte. In het motel hadden we gehoord dat die bijna rechtstreeks naar Pike Place Market rijdt en dat we als senioren maar $ 1,50 hoefden te dokken.

Nadat “busje zo kwam” betaalden wij $ 3.00 voor 2 kaartjes terwijl wij in de bus van een dame hoorden dat we maar $ 1.00 als senior hoefden te betalen per persoon. Bussen zitten allemaal overvol, rijden keihard en remmen op de meest onmogelijke momenten. Marjo kreeg gelukkig een zitplaats aangeboden, want je moet je echt goed vasthouden en wordt continu heen en weer geschud. Wij konden na een minuut of 20 uitstappen op de corner van Pike St. en 3rd Ave en hoefden alleen nog 2 blokken naar beneden te lopen om op de 1st Ave recht tegenover Pike Place Market uit te komen.

Naast de Space Needle en Pike Market zijn dit de twee grootste toeristentrekkers van Seattle en je moet dat tenminste 1 keer bezocht hebben als je er bent. Morgen willen we naar de Space Needle. Pike Place Market is met meer dan 100 jaar een van de oudste publieke boerenmarkten van de VS. De markt is op een steile helling gebouwd langs het waterfront en als je aan de cityzijde binnenkomt kunt je 5 verdiepingen naar beneden om aan het waterfront te komen. Van die helling zie je natuurlijk niks meer. Het is inmiddels dermate warm en onbewolkt geworden dat de vesten wel weer uitkunnen.

Op de bovenste verdieping is de Pike Fish Market gevestigd waar heel veel belangstelling voor is. Zelf hebben wij in elk geval nooit zoiets gezien in zo’n massaliteit. Vis, groenten, fruit en bloemen (helaas geen foto van) zijn daar de belangrijkste vertegenwoordigers. Op andere verdiepingen hebben allerlei handelaren, kunstenaars en ambachtslui ofwel een permanente uitstalling ofwel zij huren een tafel voor hun producten.

Aan de meer dan 10 miljoen jaarlijkse bezoekers van de Pike Place Market hebben wij er vandaag 2 toegevoegd. Die bezoekers zullen zich wel eens afvragen of er heel veel verkocht wordt, want de prijzen die ze daar hanteren zijn aanzienlijk hoger dan voor dezelfde producten elders in de city. Net als in elke stad zijn daar ook heel veel restaurants en die doen in elk geval wel goede zaken.

Als we teruglopen om de bus te halen, komt die net aanrijden en wij zijn er nog op tijd bij om in te stappen. Is een dubbele bus en wij stappen helemaal achteraan in. Bus is stampvol zodat je met geen mogelijkheid bij de chauffeur kan komen om een kaartje te kopen. Vanmiddag zijn wij dus “zwartrijder” geworden, hoewel..., vanmorgen betaalden we te veel.

• 25 Juni 2019 - 07:36

Nathalie:

Oef, heb eventjes zitten lezen maar heb achterstand van jullie verslagen ingehaald. Ben dus weer helemaal mee en kijk uit naar de volgende...