Zaterdag 29 juni Salt Lake City - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu Zaterdag 29 juni Salt Lake City - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 29 juni Salt Lake City

Blijf op de hoogte en volg maarten

29 Juni 2019 | Verenigde Staten, Salt Lake City

Vanmorgen waren wij rond kwart voor negen bij het ontbijt en (bijna) alles was op, terwijl het ontbijt tot 9:00 uur zou blijven staan. Zelfs de koffiebekers waren op, zodat ik naar de frontdesk ging om te vragen of ze misschien voor nieuwe bekers en voor brood konden zorgen. Er liep ook een gast rond die kennelijk belast was met het verzorgen van het ontbijt dus hem vroeg ik of er misschien nog wat scrambled eggs konden komen en hij wellicht de machine voor orangejuice kon vullen, want die gaf alleen maar water. De machine vullen kon nog net, maar eieren ging niet meer. Eigenlijk vinden wij dat dat niet kan als je zegt het ontbijt tot 09:00 uur te verzorgen.

Daarna hebben wij het kaartje “privacy please” op de kamerdeur gehangen want we willen pas tegen een uur of 12 naar downtown. Wij zijn 1 blok naar het oosten en 8 blokken naar het noorden gereden om de auto in het US Conference Center te parkeren. We hoefden geen ticket te nemen want we konden aan de uitgang 10 dollar betalen als we vertrokken. Dat Conference Center ligt precies tegenover Temple Square dus we hoefden alleen “North Tempel” maar over te steken om daar te komen. Inmiddels was het al wel 96F geworden, dus echt wel warm, 35,5C om precies te zijn.

Alles in Temple Square is nog precies als 6 jaar geleden. Geen grassprietje staat verkeerd en de perken zijn een ware bloemenzee. Zelfs de bruidjes die vandaag of gisteren getrouwd zijn lopen er rond en uiteraard heel veel jonge mormonen die heel vriendelijk gedag zeggen en behulpzaam zijn met alle vragen die je eventueel kan hebben. Alle gebouwen, behalve de tempel, zijn vrij toegankelijk en voorzien van airconditioning. Alleen de volgelingen van de Church of Jesus Christ of the Latter-day Saints, ja inderdaad een hele mond vol, mogen de tempel binnen.

Vervolgens lopen wij op South Temple het Temple Square af en gaan naar West Temple, waar het visitor infocentrum is gevestigd en naast het Salt Palace Convention Center ligt. Wij hebben ondertussen allerlei verklede en waanzinnig uitziende groepen mensen gezien die dit weekend in dat Convention Center iets hebben. Wat is ons niet duidelijk geworden, maar ze lopen in heel downtown rond.

Zodra de mensen van een Visitor infocentrum horen dat je uit Belgie komt heeft iedereen wel wat met dat land. De mevrouw die ons hielp was zelfs al in Brugge geweest. Zij heeft ons heel veel informatie gegeven waar we een week lang genoeg aan zouden hebben. Alleen wij vertrekken morgen weer. Maar we moesten zeker even naar het City Creek Center gaan dat met 1 blok tegenover hun gebouw ligt en met 2 blokken aan Temple Square grenst.

Wij hadden dat al gezien en ons afgevraagd of dat er 6 jaar geleden ook al stond. Nee dus, want dat is pas 5 jaar geleden gebouwd. Het is werkelijk een plaatje en barstensvol met mensen die daar komen shoppen en eten. Midden tussen die 2 blokken loopt Main Street, dat is overbrugd door een luchtbrug die de 2 blokken verbind. Onder die luchtbrug is een halte van Trax (een soort van sneltram) die je gratis door downtown transporteert.

In het Visitorcenter hoorden we ook dat alle parkeerplaatsen in downtown vandaag en morgen gratis zijn. Boffen wij even met de auto in het US Conference Center. Als we de auto ophalen en naar de uitgang rijden is daar niemand te bekennen. Er staat wel een bordje om je donatie in de bus erboven te doen. Wij “doneren” 10 dollar en als we naar buiten rijden zien we dat er geen slagbomen zijn. Er stonden wel camera’s bij dat bord en wij waren toch al akkoord gegaan met die 10 dollar?