Zondag 30 juni Battle Mountain - Reisverslag uit Battle Mountain, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu Zondag 30 juni Battle Mountain - Reisverslag uit Battle Mountain, Verenigde Staten van maarten timmers - WaarBenJij.nu

Zondag 30 juni Battle Mountain

Blijf op de hoogte en volg maarten

30 Juni 2019 | Verenigde Staten, Battle Mountain

Vandaag maken we de “Tour de USA through 8 Western States” compleet als we Nevada als 8e staat inrijden bij Wendover. Daarvoor zijn we langs het Great Salt Lake gereden dat dus echt wel zout is. Op verschillende plaatsen liggen grote bergen zout en erlangs loopt een railway om dat spul te vervoeren. De weg loopt op sommige stukken ook door zoutvlaktes aan beide kanten van de weg, waarbij ook tussen de oost-west en west-oost rijbanen – die meer dan 100 meter van elkaar lopen - een zoutkanaal ligt. Het traject van de spoorlijn ligt nog verder weg op een eigen verhoging dwars door de zoutvlakte.

Je zou eens op Google Maps moeten kijken over de omvang van die zoutvlakte. Van noord naar zuid meer dan 100 miles en van Wendover in het westen en Aragonite in het oosten meer dan 50 mile. Het huidige Great Salt Lake, waar nog (zout) water in zit, en een gemiddelde oppervlakte heeft van circa 4400 km² is niet meer dan een overblijfsel van het veel grotere prehistorische Lake Bonneville dat vroeger een oppervlakte van 58.000 km² had. Het Great Salt Lake is het grootste zoutwatermeer van het westelijk halfrond.

Circa 10 Miles voor Wendover is een Rest Area direct bij de Bonneville Speedway-track waar vroeger snelheidsrecords werden gereden. Elk jaar is er nu nog een Bonneville Speed Week, waar honderden voertuigen aan deelnemen om maar zo hard mogelijk te rijden. Als je wil kun je zelf ook de zoutvlakte op die meer dan 120 km² groot is en een tot 2 meter dikke zoutlaag heeft. Die zoutlaag is enorm egaal en glad waardoor enorme snelheden behaald kunnen worden. Het is overigens wel een raar gezicht mensen op blote voeten over die witte vlakte te zien schuiven. In de rest area is overigens een speciale gelegenheid om je voeten weer met fris water af te spoelen.

We rijden Wendover binnen, waarvan het westelijk deel in Nevada en het oostelijk deel in Utah ligt, om te tanken en een stukje chocolade te kopen. Precies op de grens hebben ze dwars over de highway een lijn gekalkt met (voor ons dan) voor de lijn Utah en achter de lijn Nevada gekalkt. Direct achter die lijn ligt aan de rechterkant de Montego Bay en aan de andere kant de Wendover Nugget, 2 grote hotel-casino’s. Beide casino’s zijn met een grote overdekte loopbrug met elkaar verbonden. Waarschijnlijk zullen die tot eenzelfde keten van hotels cq casino’s behoren.

Van Wendover naar Battle Mountain is het nog een 180 miles en sommige stukken, zeker het 1e deel, zijn een rechte lijn zodat je de weg tientallen km vooruit kan zien.